Mijn visie

GEZOND ADEMEN IS…?

De Ademspecialist is van mening dat een aandoening niet op zichzelf staat. Mensen met Astma/OSAS/COPD/ (chronische) hyperventilatie hebben gedurende de voorafgaande jaren al een afwijkend adempatroon ontwikkeld. Hierbij speelt de manier van ademen een grote rol, dit begint vrijwel altijd met mondademen.

Mondademen

Dit ontstaat vaak zonder dat je dit zelf door hebt, doordat er een tekort aan lucht(zuurstof) wordt ervaren (kortademigheid) of omdat je moeilijk door de neus kan ademen tijdens of na een periode van neusverkoudheid. Het lichaam compenseert deze kortademigheidsklachten op de verkeerde manier, waardoor het mondademen steeds meer een verkeerde gewoonte gaat worden.

Bewegen

Tijdens het bewegen en sporten word  je pas bewust met dit verkeerde adempatroon  geconfronteerd. Dit is logisch: wanneer het adempatroon in rust al verstoord is, het alleen maar meer verstoord zal raken als je gaat bewegen/sporten. De hartslag wordt immers verhoogt en daardoor zal het gevoel van kortademigheid toenemen tijdens het bewegen en sporten. Je wijt deze kortademigheid dan aan een gebrek aan conditie. Wanneer je deze conditie probeert op te bouwen, ervaar je hierbij steeds vaker problemen met ademen. Dit probeer je dan zelf onder controle te krijgen door bewust te gaan ademen met je buik of door meer te gaan mondademen (actief in en uit). Echter om deze kortademigheid te verminderen moet je precies weten wat je eraan kunt doen. De Ademspecialist leert je hoe hiermee om te gaan.

Spreken

Tijdens het spreken kunnen er ook problemen optreden met ademen.  Ademen zou eigenlijk vanzelf moeten gaan; ieder heeft zijn eigen ritme waarop het in- en uitademen plaatsvindt. Dit natuurlijke adempatroon kun je volgen door een hand op je buik en een op je borst te leggen en is het best waarneembaar in een liggende ontspannen houding. Wanneer je spanning of stress ervaart zal dit patroon anders zijn. Dit kan dan op meerdere gebieden worden opgemerkt zoals in je borst, buik, keel, hals, tong, lippen, kaak en stem. Deze overmatige spierspanning neem je meestal niet waar, omdat je eraan gewend bent en als je het al opmerkt, dan weet je niet wat je eraan zou moeten doen. Toch kan deze spanning negatieve gevolgen hebben op het spreken. Tijdens het therapieprogramma van de Ademspecialist staan wij hier uitvoerig bij stil.

Klachtenpatroon

Wanneer we dit verstoorde adempatroon herstellen en daarbij zorgvuldig aandacht besteden aan het ademen en bewegen zelf, dan pas kun je afscheid gaan nemen van het huidige klachtenpatroon en je weer prettig gaan voelen. Dit zou onder andere kunnen betekenen dat je:

  • Bij COPD minder fysieke beperkingen ondervindt tijdens het uitvoeren van dagelijkse activiteiten en bewegen/sporten. Je krijgt minder last van kortademigheid en vermoeidheid en kunt hierdoor makkelijker komen tot bewegen/sporten. 
  • Bij Astma merk je dat je steeds minder last krijgt van kortademigheid en benauwdheid. Het bewegen in en buitenshuis gaat makkelijker worden en hierdoor zullen dagelijkse activiteiten je minder energie kosten. Je wordt energieker en merkt dat je uiteindelijk minder ‘puffers’ nodig gaat hebben.
  • Bij Apneu verbetert je adempatroon waardoor je fitter wordt, minder fysieke klachten hebt en uiteindelijk zonder hulpmiddelen kunt slapen.

Je leert je mogelijkheden optimaal te benutten en hebt geen hinder meer van kortademigheid. Wanneer je adempatroon verstoord is en hier medisch gezien geen directe oorzaak voor gevonden kan worden, dan zal deze therapie ervoor zorgen dat je fysiek en mentaal opknapt. Het aanwezige klachtenpatroon verdwijnt en je gaat je weer fit voelen: een mooie en haalbare doelstelling.

Therapie

Verdeeld over een periode van ongeveer een half jaar zullen er 6 bijeenkomsten van 45 minuten door de ademspecialist worden aangeboden. De sessies zullen verspreid in tijd plaatsvinden (eens in de 4/5/6 weken).

De totale tijdsduur waarin het lichaam zal herstellen is voor iedereen anders, afhankelijk van de ernst en duur van de bestaande klachten. Het is echter wel zo dat dit herstel van de adempatroon al vlot merkbaar is. Om de ademtherapie te doen slagen, ga je vanaf de tweede fase dagelijks actief met de training aan de slag. Dit vereist een bepaalde routine, maar de oefeningen aan zich zijn gemakkelijk toepasbaar en vragen niet veel tijd.

Stapsgewijs
Door stapsgewijs de 3 fase van het trainingsprogramma te doorlopen, werken we aan het fysieke en mentale herstel van je lichaam. Hierbij nemen wij het ontregelde adempatroon als uitgangspunt. Op basis van dit gegeven hebben we de methode Ademspecialist ontwikkeld.

Opbouw therapieprogramma

Neem vrijblijvend contact op!

Wil je meer informatie of een afspraak maken? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.